tisdag 5 januari 2016

Stickat pannband

Jag har färdigställt årets första stickprojekt. Till mej själv dessutom för ovanlighetens skull. Nämligen ett pannband. Det var väldigt enkelt och tog ungefär lika länge att sticka som att se en lång film (filmen 12 years a slave för att var mer exakt!). Jag stickade i mossticknig (varannan maska rät, varannan avig och på följande varv tvärtom). För "rundstycket" lade jag upp 18 maskor och stickade tills bandet gick runt mitt huvud. Jag tänkte inte på att det stretchar rätt mycket så jag skulle ha kunnat sticka nån centimeter kortare, men det funkar nog bra som det är. Det lilla bandet, som håller ihop rundstycket frampå, är 9 maskor brett och typ 6 cm långt. Kul med stickprojekt, man känner sej ju väldigt mycket bättre när man slöar i soffan framför tv:n om man har en stickning i händerna.
Eftersom jag inte ännu är någon proffsstickare så är mina alster inte riktigt perfekta ännu. Men det tar sej. Och att öva ger färdighet. Kanterna blev tex lite jämna om man tittar så här noga. Men när det är på så syns det inte som tur. 
Tadaa! Värmer gott om öronen och förstör inte frisyren. Som om jag nånsin skulle orka fixa mitt hår, men om jag skulle göra det så..... Passar också utmärkt till onepiece som ni ser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar