fredag 29 januari 2016

Morgonrutiner

Jag är, och har alltid varit, en rutinmänniska. Jag mår bra av att göra saker på ett visst sätt. Bygga upp mina dagar efter ett visst mönster. Och jag har märkt att det samma gäller för mina barn. Hubbe tycker det är väldigt viktigt att göra saker så som de alltid görs och han märker direkt om man försöker fuska från rutinen. Antagligen är det samma för alla barn. Det är i alla fall något som man ofta läser om, att rutiner ger trygghet. Med två små barn, så ger rutinerna också stor hjälp i vardagen. 

Nu på det senaste inlägget fick jag en fråga om jag kunde skriva lite om våra morgonrutiner så det tänkte jag nu göra. För just nu funkar faktiskt våra morgnar rätt så bra. Barnen brukar vakna ganska samma tid båda två. Oftast mellan 7-8. Ibland går Hubbe med Maken i duschen och då brukar Lillasyster och jag ännu ligga och dra oss i sängen under tiden. Sen klär jag på båda barnen i vår säng. Då vi går ner är de alltså klara för dagen. Jag själv är dock ännu pjamis. I köket blir det frukost. Hubbe och jag steker äggröra och med andra handen förbereder jag morgongröten till Lillasyster och te till mig. Efter att båda barnen ätit, äter jag själv. Oftast smörgås eller yoghurt. Hubbe brukar i det här skedet ha flyttat sej till soffan för att titta på pikku kakkonen. Sen går jag upp och klär mej, ibland även i supersnabb dusch, men oftast skippar jag den. Lillasyster brukar hänga med upp, medan Hubbe oftast vill bli nere och titta på tv eller leka. Är det inte dagisdag brukar jag vänta med duschen tills Lillasyster gått ut och sova på balkongen eftersom hon brukar bli trött redan strax efter nio. Då kommer ofta Hubbe med och badar bredvid i badkaret då jag duschar.

När jag är klädd borstar vi tänderna och sedan klär vi på ytterkläder ifall det är en dagisdag. Jag klär först på Hubbe som får gå ut framför vårt hus och vänta så han inte får hett. Han vet att han inte får gå iväg och vårt hus ligger också tryggt uppe där inga bilar kör i närheten så det funkar perfekt.  Om det inte är sibirienkyla ute lämnas också yttre dörren uppe medan innerdörren, som har glas så jag kan kolla på honom. Sen klär jag Lillasyster och mej själv och så går/kör vi till dagis. Hela morgonrumban tar typ en timme och är oftast väldigt smärtfri. Ingen brukar bråla med påklädning, mat eller ivägstart. Ibland vill Hubbe absolut ha med sej en leksak till dagis och då kan det ta en stund att välja den men annars burkar det här systemet funka fint och utan större krångel.

Vet nu inte om det är något som funkar för alla, men detta funkar i alla fall super hemma hos oss. Jag tror starkt på att bygga upp en bra rutin som man sen följer. Att klä på barnen innan frukost tycker jag är perfekt eftersom vi annars skulle måsta springa upp och ner flera gånger på morgonen. De är ju inte heller färdigätna samtidigt så därför är det lättare att klä dem innan. Risken är förstås att det kan komma morgongröt på rena blusen, men den risken tar jag.

Hur gör ni andra med småbarn? Har ni tydliga rutiner eller tar ni dagen som den kommer? Vad är ditt bästa tips för att få saker att löpa smooth på morgnarna?
Dagens frukost. Yoghurt med hemlagad granola. Mycket bra för en smooth start på min morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar