måndag 28 december 2015

Barnvakteri

Igår kväll var vi föräldrar borta från båda filurena för första gången för en längre stund. Hubbe var (eller är fortfarande!) hos mina föräldrar och Lillasyster var hos sin Gudmor/min syster. Jag måste erkänna att jag var rejält nervös och det kändes riktigt konstigt. Lillasyster är nämligen rätt så mammig av sej och brukar märka om jag inte är nära. Men det hade gått riktigt bra. Förstås, kanske det bara är jag som är hönsig! Lite hade hon skrikit innan hon somnade till natten, men det gör hon också hemma så det hade jag räknat med. Skönt för oss också att få bara vara en stund utan barn. Vi hann till exempel på drinks uppe i Torni innan vi gick på bröllopsfesten vi var bjudna på. Lyxigt för småbarnsföräldrar minsann. Nu kan vi börja boka in lite mer partid då vi vet att det funkar att lämna bort barnen. Det skulle vi nog behöva tror jag. 

Så skönt det är att vara hemma med bara ett barn på morgonen också förresten! Det är nog sådant man inte kan uppskatta då man bara har ett barn. Men nu då jag vanligtvis matar och klär på två barn, plus mej själv om morgnarna så kändes det som värsta lugna lyxmorgonen att bara ha Lillasyster hemma. Hon är i en så ljuvlig ålder nu. Så enkel. Hon är nöjd och glad så länge hon är mätt, inte är trött och har en leksak i händerna. Ganska lätt att se till med andra ord. Emellanåt funderar jag på hur mycket man egentligen borde ha hunnit med då man var hemma med bara en bebis. Varför gjorde jag inte mer då? Skulle jag veta hur det kommer att bli så kanske jag skulle ha förstått att ta mera vara på dagarna då....

Julfina Lillasyster som varit så duktig hos Mosse. Ätit duktigt och skrattat och lekt. Bra test för dem också som själva snart bli föräldrar...

1 kommentar:

  1. Vi hade så roligt med Hubbe. Vi lade ut min gamla gula Matchbox Superfast bilbana och testade både julklappsbilar och några till. Vi hade hur kul som helst. Hela natten sov han som en stock dessutom. Efteråt var jag visserligen helt slut. (tycker synd om gamla gubbar som har små barn och undrar hur de orkar?)

    Morfar

    SvaraRadera