onsdag 9 september 2015

Pafflådebåten

Tänk så roligt man kan ha med en pafflåda. En av mina födelsedagspresenter var en ny dammsugare (vår gamla är sönder) och jag frågade Hubbe vad han ville göra med lådan. En båt ville han bygga sa han. Och jag blev helt ivrig. Vi fixade fendertar, ratt, nyckel som kan sättas i låset, för och ankare. Hubbe lekte och lekte hela kvällen och var så nöjd. Bästa leksakerna är ofta gratis. Nu får vi se hur länge båten får flyta omkring här i vardagsrummet innan den sjunker iväg till pappersinsamlingen....

En pafflåda, en sax, tejp, lite garn och en del fantasi. Det är allt som behövs. 
Upp med ankare, fendarna in! Nu skall det kastas loss.
Det tog kanske tio minuter att fixa till båten och en stor del gjorde jag med Lillasyster på ena armen. Så perfekt är den inte, men ganska fin nog tycker jag.
Ankare är viktigt. Jag gjorde hålen med kniv, lättare än med saxen.
Hej Hej Mamma! Nu far jag iväg till holmen. "Nyckeln" i Hubbes hand går att sätta in i ett litet utskuret hål i båtens ena sida.

1 kommentar:

  1. Min pappa brukar alltid säga att pafflådor är dom bästa leksakerna. :) Älskade själv pafflådor när jag var liten! Jättefin blev er båt, lite avis på Hubbe faktiskt!

    SvaraRadera