onsdag 16 september 2015

Godaste enklaste fröknäcket

Jag hade inte fattat hur otroligt lätt och gott det är att baka eget fröknäcke förrän min väninna som inte äter gluten var på besök för någon vecka sedan. Då googlade jag lite recept och testade en egen version av det allra enklaste receptet som jag hittade. Och det blev helt jättegott! Det tar max tre minuter att röra ihop plus 40 minuter i ugnen. Perfekt som gå-bort-gåva eller som tillbehör till höstens soppor.

För en plåt knäckebröd behövs:

2 dl mjöl (t.ex. majs eller bovete för glutenfritt, eller råg, vete eller graham om det inte behöver vara glutenfritt)
2½dl frön (jag har blandat t.ex pumpa-, sesam-, chia-, pinje- och linfrön, ta bara vad du har hemma!)
2½dl kokhett vatten
1 nypa flingsalt
2 msk olja (kokosolja, matolja eller olivolja)

Blanda allt ovan i en bunke. Sätt smeten på en plåt med bakplåtspapper. Sätt ett annat bakplåtspapper på och kavla ut smeten så den täcker hela plåten. Grädda i ugnen på 175 grader i ca. 30-40 minuter. Låt svalna lite och bryt i fina bitar.

Mmm, så gott med lite smör och ost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar