fredag 25 september 2015

Första vaknatten

Gäsp! I natt har vi haft första vaktimmarna sedan Lillasyster föddes. Okej, hon är redan nästan fyra månader så jag borde väl inte få klaga, men det känns ändå lite jobbigt mosigt i hjärnan idag. Hon vaknade som vanligt till där vid fyratiden för att amma, men då jag ammande kände jag att hon var helt våt på ena sidan. Blöjan hade läckt, grejt. Så efter ammandet så bytte jag blöja och kläder på henne, försiktigt och i mörkret så hon inte skulle vakna, men det hjälpte inte. Hon blev klarvaken och började prata och jollra och ha sej. Sen bajsade hon ännu! Så blöjan måste bytas igen.... Lite på en timme tog det innan hon somnade om. Och det först efter att jag gungat henne i famnen i typ tio minuter. Gäsp! Tur det är fredag och vi inte har något inbokat dessutom. Kanske jag kan få lite sovmorgon imorgon. 

5 kommentarer:

  1. Förstå mig inte fel! Men en vaknatt för mig betyder att man är vaken typ hela natten, haha. Och att hon somnar efter endast 10min gungning är ju storslaget! Många kämpar i timmar . . . Klart att man måste få klaga oberoende på, men om detta var första gången sedan hon föddes så har ni nog haft det otroligt lyxigt! Lycka till <3 och hoppas du får sova imorgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog medveten om att det har varit lyxigt :) Vi har den stora glädjen och tacksamheten att ha barn som sover bra <3 Men det är ändå tungt att vara vaken mitt i natten. Allt känns så mycket jobbigare då. Och Lillasyster måste alltid vaggas till sömn, tio minuter var snabbt... Men då hade hon alltså redan varit vaken redan i en timme och jag började bli desperat.

      Radera
  2. Haha, ja jag håller med föregående. Själv fick jag sova först halv två då storasyster blev sjuk och lillen hade magknip. Efter två timmar sömn fortsatte rumban så inatt blev det kanske fyra timmar sömn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj oj. Allt är ju relativt förstås. Men det att andra har det ännu jobbigare betyder ju inte att jag tycker att det är jobbigt med bara fem-sex timmar sömn en natt.... Kämpa på till dej!

      Radera
    2. Tack! Visst tycker jag det är tungt med bara de vanliga amningsgångerna på natten också, fastän det oftast bara är två gånger så förstår att du också tycker det. Nu hoppas vi på bättre nätter åt oss alla :)

      Radera