fredag 8 maj 2015

Chiliodling

Förra veckan tog jag vara på några chilifrön då maken lagade mat med chili. Jag tänkte nämligen att det kan vara roligt för Hubbe att odla något. Chili brukar dessutom vara lätt att få att gro, växa och till och med få frukt. Det har jag i alla fall lyckats med tidigare så hoppas det skall gå igen. Idag fick jag äntligen oss att plantera frönen också. Tydligen fyra månader för sent om vi skulle vilja ha frukt till sommaren, heh. Men vi får väl julchili istället då. Nästa gång skall jag så fröna i januari som man skall. Men månne det inte blir bra så här också. 
Jag plockade bara ut några frön från chilifrukten och satte dem att torka på ett hushållspapper några dagar.
Tidning på golvet, krukan fram och mylla från S-market. Hubbe fyllde krukan mycket noggrannt. 
Sen petade vi hål och försökte pricka in fröna i hålen. Det var roligt men inte så lätt.
Till sist vattnade vi massor med blomsprutan. Varje dag skall jag ni spruta vatten på myllan så den hålls fuktig. Förhoppningsvis gror åtminstone hälften av fröna. 
Där står nu krukan på köksbänken mellan basilikan och vitlöken. Krukan är en gammal terrakottakruka som jag själv målat med tavelfärg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar