torsdag 5 mars 2015

Gravidlistan

Jag har ju inte fyllt i gravidlistan en enda gång under denna graviditet! Så här kommer nu en uppdatering. Idag går jag förresten redan in i vecka 30. 

Halsbränna: Jo så gott som varje dag. Speciellt om kvällarna.
Ryggbesvär: Inte egentlige, lite kan jag känna av min rygg emellanåt. Men inte nu några egentliga besvär. 
BäckenbesvärJo, speciellt de dagar då jag gått lite mer så känner jag av fogarna på kvällen. I ena skinkan så strålar det också smärta emellanåt.
Ligamentsmärtor: Nej. Vill minnas att det var värre under förra graviditeten! Min mage är väl fortfarande så uttänjd i ligamenten från den gången att det inte känns på samma sätt nu....
Foglossning: Är det inte samma som bäckenbesvär?!
Muskel- och vadkramper: Nej. 
Åderbråck: Tja, mina blodkärl på benen kom fram betydligt tydligare under förra graviditeten. Och jag tycker det har fortsatt nu, men inte är det direkt åderbråck?!
Hemorrojder: Nej. Men nog lite krånglande mage nu som då. 
Nästäppa: Lite om kvällarna. 
Urinvägsinfektion: Noupp.
Känsligt tandkött: Nej.
Bättre hy och hår: Precis som under förra graviditeten så blir inte mitt hår smutsigt. Alls. Det är helt galet!
Illamående: Inte nu längre som tur! Förutom då man sätter mig att göra sockerbelastningstest då....
Ömma bröst: Jo, men inte lika farligt som i början.
Viktökning: ca.7kg
Trötthet: Ja. Senaste veckorna mer än vanligt. Kanske järnbrist?
Upp och ner i humöret: Lite nog. 
Strimmor på magen: Nej, smörjer och oljar varje dag!
Putande navel: Inte putar den inte. Men konstig ser den ut. Och känns helt uttänjd....
Svullnader: Noup
Yrsel: Nej.
Förhöjd kroppstemperatur: Inte vad jag vet. 
Blodbrist/järnbrist: Kanske, jag misstänker lite att det är så. Mitt hemoglobin hade sjunkit lite grann vid senaste rådgivningsbesöket. Få se nästa vecka om det sjunkit ännu mer!
Sammandragningar: Ja! Så fort jag går snabbare, speciellt med vagnen så börjar de strama och dra. 
Sömnproblem: Tja, måste nog upp på toan minst 1-2 ggr per natt redan. Och så har jag drömt jättemycket konstiga saker på sistone! Men annars sover jag nog bra.
Konstigt matbehov: Denna graviditet har jag faktiskt inte haft några cravings alls! Inte det minsta. 
Jag och magen idag.

2 kommentarer:

  1. Usch halsbränna, det har jag inte saknat alls. Om du har tid till rådgivningen kan du fråga om losec sku passa dig, man får det utan recept men det står att man ska konsultera doktorn. Jag fick det utskrivet av doktorn av nån orsak, kanske för att ingen skulle säga nåt på apoteket. Hur som helst borde det verksamma ämnet vara ok för gravida. Man kan ta det en gång idagen men för mig räckte det att ta det varannan, var tredje dag för att vara helt symptom fri. Så skönt, jag hade åtminstone ganska obehagligt före de.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har piller som nog verkar hjälpa! Inte nu i tre dagar men ändå. Fast om det blir värre så tar jag nog och frågar efter tips på rådgivningen. Tack för tipset :)

      Radera