torsdag 11 december 2014

Lucka 11

 Julgodis hör för mig till de absoluta julförberedelserna. Utan julgodis, ingen julstämning. Dessutom tycker jag julgodisfixande är tillräckligt pysselaktigt för att platsa in i pysselkalendern. Dessa fixade jag en kväll här i veckan. Jag gjorde en ny sorts kolakarameller enligt receptet i denna blogg. Goda är det, men samtidigt var dessa nog ganska så krånliga att göra så jag rekommenderar receptet med försiktighet. Om du inte gjort julgodis tidigare så börja med något lättare! Här hittar du alla recept jag gjorde förra året, tilll exepel marskrispen är väldigt lätta om man vill göra något som inte får en att få gråa hår och svära som dessa fick mig att göra.... Jag började koka kolasmeten vid åtta ungefär och tänkte att det tar max två timmar! Men först vid halv tolv var jag klar, pust. Att hantera den heta smeten var inte heller det lättaste, för att inte tala om att klippa kolan i bitar. Min sax blev helt klibbig och fastnade hela tiden. Och mot slutet slutet blev smeten så stel att det var svårt att ens klippa igenom. Men som tur så smakar karamellerna nog gott! Hoppas det kommer finnas kvar några till jul....
Blanka, hårda, sega, söta smörkolakarameller! Perfekt julpyssel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar