onsdag 8 oktober 2014

Skärmtid

Hur mycket tycker ni det är okej att barn ser på tv och spelar ipad-spel per dag?

Hubbe är ju ganska liten ännu, men han ser nog så gott som dagligen på tv. Speciellt nu då han varit krasslig så blir det lätt en hel del gloende på tv-skärmen... Vi har både Viaplay och Netflix för tillfället och bland annat Bärtil och Shaun the Sheep är stora favoriter. Det är ju så mysigt att sitta i soffan och kramas  samtidigt som man tittar på något tecknat. Och kan det nu vara så farligt? Nån timme tv-titt per dag tror jag inte kan skada. Tvärtom tror jag att man nog kan lära sig också. Men förstås finns det en gräns. Jag vill ju inte att han blir helt tv-beroende och inte längre klarar av att leka frilek mera.

Ipaden får han nog också spela på en liten stund så gott som dagligen. Han är så otroligt duktig. Kan redan själv hitta mappen med sina spel och välja vilket han spelar, byta efter en stund och stänga av. Jag är i alla fall imponerad. Våra favoriter är flera FisherPrice spel och några av tillverkaren DuckDuckMoose appar. Oftast spelar Hubbe en stund på morgonen men inte mer. Jag brukar gömma ipaden så den inte kan fresta under dagen och det brukar funka fint. Ipadspelandet tror jag också bara är bra. Han har lärt sig massor och blivit så bra på det. Så de max 10 minuter om dagen han spelar är nog bara bra tror jag.

Lite så funderar jag om skärmtid och tv-tittande. Vissa dagar blir det som tur varken eller, medan det andra blir lite mer. Bara man själv är medveten om det och kan sätta upp gränser tror jag det är helt okej med skärmtid även för små barn. Fast lek och att vara ute vinner alla gånger, det tycker som tur Hubbe också, än så länge!

Shaun the Sheep, its shaun the Sheep, tititidititii....

24 kommentarer:

  1. Jag har funderat mycket på samma saker. Vi brukar se på TV med Jon på kvällen medan han äter kvällsmat, det har blivit en skön tradition, oftast blir det runt en timme. Ibland får han också se på morgonen. För mig är det stor skillnad mellan om barnet sitter ensam och tittar på TV och när hela familjen sitter och myser i soffan tillsammans. Man kanske diskuterar och kramas samtidigt.

    Sedan följer jag också med Jons beteende, ser han mycket slapp ut, och reagerar dåligt, stängs TVn direkt. TVn är endast på om någon faktiskt ser på den, jag vill inte att den konstant surrar på i bakgrunden. Någon tidsbegränsning på hur länge han har skärmtid har vi inte, istället är jag uppmärksam på alla signaler han ger. Litar på magkänslan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tittar nog också så gott som alltid tillsammans. Annars orkar inte Hubbe titta, han vill hellre vara med mig och laga mat eller vad det nu är som jag gör då. Jag tycker dina reflektioner låter riktigt vettiga och lite i samma banor tänker jag också! Magkänslan är det jag också går på.

      Radera
  2. Hos oss tittar 2-åringen på dataskärm inte mer än max 30 minuter per vecka, 1-åringen inte alls. Oftast handlar det om att jag MÅSTE sköta något ärende på datorn när barnen är vakna, även om jag helst undviker det, och hen vill vara med. Om hen skött sig och låtit bli att trycka hit och dit, kan vi när jag är klar titta på någon musikvideo eller foton en liten stund. Vi har inte tv eller padda. Jag tycker inte att våra barn skulle behöva se på skärm alls, men rörlig bild intresserar ju nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att inte ha tv eller padda! Då finns det ju inga frestelser. Jag tror nog däremot inte att lite tv-titt nu och då är så farligt. Men klart att det är bättre att göra annat :)

      Radera
    2. Hos oss tittar vi pikku kakkonen på morgonen en halv timme, och i bland buu klubben på kvällen,men oftas är vi ute. Padda tänker jag inte skaffa före de blir bråk om saken, vill asolut inte att barnen blir spel beroende. Tycker dom snabbt blir helt fast i den i fall dom spelar hos nån kompis. En ettåring tycker jag inte ska spela alls! Våra barn är 5 och 3.

      Radera
    3. Lite Buu-klubben och Pikku Kakkonen låter sunt tycker jag, fast bäst att vara ute förstås. Men är man sjuk går ju inte det... Angående spelandet så tycker jag inte det är så farligt. Spelen är ju pedagogiska och bra. Inte får han spela vad som helst. Och tio miunter per dag är enligt mig helt okej :) Pekplattor är dagens melodi och högst troligt kommer våra barn använda sådana den dagen de börjar skolan. Så att vara bekant med hur de fungerar tycker jag bara är bra. Hur man använder den är upp till oss föräldrar, men jag tycker nog det är okej att Hubbe spelar lite nu som då!

      Radera
  3. Moin,
    hos oss tittas det nog kring en timme per dag. Jag skulle inte komma till jobbet påklädd och sminkad om det inte var för Mumin. Har själv alltid tyckt om TV och ser fram emot att alla kan bänka framför TV för att se på t.ex. film. Givetvis förstår jag riskerna med exessivt tittande, men man kan ju inte bli övermänniska som förälder heller. Det finns helt klart fördelar med TV också, så som språklig utveckling t.ex.. Låt barnet titta på TV om det underlättar vardagen, tycker jag.

    Jag försökte tidigare kommentera ditt tuttinlägg. Känner så igen det och tror definitivt att det har med dagis att göra. Tutten ger trygghet och det är väl bjussigt att bjuda på det mitt i alla förändringar som skett med dagis, jobb mm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja språklig utveckling är ju ett utmärkt plus för att titta lite på tv ibland :)

      Radera
  4. Våra barn 2år8mån och 10månader, varken ser på tv eller spelar på paden alls. Då storasyster föddes var det nog ett medvetet beslut att inte ha på tv:n nästan alls då hon var vaken eftersom jag tänkte att det är passiverande för ett riktigt litet barn och att det lätt kan bli för mycket intryck att bearbeta. För de få gånger tv:n var på så märkte man nog hur hon blev uppslukad av färgerna och rörelserna. Samma sak med lillebror.
    De gånger vi sen senare introducerat henne till nåt barnprogram har hon inte varit intresserad så det har av automatik fortsatt så att tv:n är avstängd då barnen är vakna.
    Nu känner jag nog att det kunde vara helt ok för storasyster att se på nåt program nu som då men eftersom lillebror ju automatiskt också kommer att se ( vill helst undvika att han ska se ännu då han är så liten och jag inte ser några fördelar med att han ska se) om storasyster gör det så fortsätter jag helst på linjen med i princip ingen skärmbild eftersom det funkar så bra. Det enda Agnes ser på ibland, oftast då sjuk, är några minuter korta klipp naturfilmer eller musik på ipaden.
    Spel har jag inte ens tänkt tanken på att introducera och är över huvudtaget inte insatt i vad det finns för spel för barn. Så lär nog dröja tills de själv är så gamla att de tar eget initiativ före de börjar spela.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste ännu klargöra att min åsikt inte är att barn inte alls ska se på tv eller spela utan skrev bara hur det är hemma hos oss. Alla måst självfallet ta ställning och fundera igenom hur man själv vill ha det, tänka igenom för och nackdelar.
      Vi råkar dessutom ha två barn som är otroligt duktiga på att underhålla sig själva så då är det ju också enkelt för oss att skippa skärmtid då det helt enkelt inte behövs nån extra underhållning (och barnen ännu så små att de inte ber om det själv).

      Radera
    2. Wow så duktigt att ni klarat av att vara så principfasta fast det är klart det går lättare med så där duktiga barn. Jag är imponerad!

      Radera
  5. Absolut okej med en del skärmtid tycker jag, både tv och padda. Så länge det är måtta med det hela och att det finns gränser. Och det är ju, som du skriver, extremt stor skillnad på VAD barnet spelar eller tittar på. Det är ju inte så aktuellt med sånt ännu hos oss men jag är mest rädd för att jag ska använda det som ett sätt att få egentid: " Se nu lite på tv så får mamma dricka sitt kaffe i fred", haha. Vi har nog också kollat på några avsnitt mumin redan och jag tycker att det är såå mysigt att sitta där på offan tillsammans, tyvärr orkar Enja bara sitta stilla o titta i typ 1min :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder nog inte tv som barnvakt. Det funkar inte! Hubbe tycker att det är roligare att vara med mig än att titta på tv själv, så det är väl bra. Men liite irriterande om man verkligen måste fixa nåt på datorn eller snabbt vill laga mat. Det är nog först nu efter sommaren som Hubbe också fått upp koncentrationen för att titta lite längre stund på nåt program. Men oftast vill han inte titta mer än max 10-15 minuter.

      Radera
  6. Vitsi så skönt. Tänkte redan att det igen kommer ett inlägg om hur skadligt tv-tittande är, men vi tycks tänka lika här! Brukar försöka ha tv:n stängd före klockan 17, då Pikku Kakkonen börjar. Efter det kommer ju BUU-klubben och jag tycker de skapar trevliga rutiner i kvällarna. Efter dagis är hon ju så trött också att hon inte orkar så mycket mer. På vslutsmorgnar har hon fått se på barnprogram från Yle Arenan på paddan vid matbordet (efter gröten dock!), så får vi också läsa tidningen i fred. Tycker inte det är så skadligt, om man inte har tv:n på konstant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har märkt helt samma nu i och med dagisstarten. Hubbe orkar inte leka på samma sätt om kvällarna! Speciellt de dagarna som Maken jobbar sent och jag själv varit trött är barnprogrammen på tv:n nog en räddare. Och ingen fara, inga pekpinnar från denna blogg. Sånt gillar inte jag!

      Radera
  7. Alltså har inte vi också tittat på barnprogram när vi var små? Och kom inte dator- och tevespelen också då? Och största delen av oss är väl ganska normala? Liksom inte spelberoende eller så. :P

    Kevins intressen går i vågor. Det fanns en tid när han tittade på Teletubbies från tv:n (nå, ett år sedan kanske). För en månad sedan ville han se olika videon från youtube och just nu är han frälst av några spel på paddan. Vissa dagar får han hålla på lite längre och andra dagar inte alls. Jag tycker det är så himla fascinerande att se hur han lär sig snabbt och lyckas koncentrera sig på ett spel ganska länge. Han brukar inte spela eller se på videon/tv ensam utan i sällskap av en vuxen. Och som du skrev i en tidigare kommentar så kommer säkert våra barn att använda teknik ganska tidigt i skolan, och då är det väl bra att de redan vet hur en padda fungerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog både tittat på tv och spelat datorspel som liten! Absolut. Och jag tycker åtminstone inte jag tagit skada. Fast jag vet nog inte om jag gjorde det redan under skolålder. Måste fråga Mamma och Pappa när jag började titta på tv.

      Jag tycker också det är så fascinerande att se hur duktig Hubbe är på att använda Ipaden redan! Och vi är också alltid brevid då han spelar eller ser på tv!

      Radera
  8. INtressant frågeställning, och jag tror inte det finns nåt timantal som man kan gå efter. Däremot kan man ju ta barnets ålder i beaktande, vilken slags program som de får se, och också barnets personlighet. Juni (7 mån) får inte se på nån TV alls, vi svänger henne bort från den då de större tittar. Lykke (4 år) har haft jättejobbiga nattskräcksattacker den senaste tiden - och de slutade genast då vi begränsade hennes tv-tittande till endast buu-klubben! Tänkvärt, tycker jag. Simeon 10 år får titta så mycket han vill, men det betyder i praktiken bara nån film på veckosluten, och poliisi-tv eller hauskat kotivideot ibland, för han föredrar att spela på datorn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Får jag fråga vad annat hon tittat på innan buu-klubben? Vår flicka på nästan 3 år har många frågor kring mumin till exempel och jag tror att hon haft mardrömmar som handlat om just mumin. Tänkvärt, verkligen.

      Radera
    2. Dina tankar låter vettiga tycker jag! Och intressant med nattskräcken, tur ni hittat orsaken?! Det är säkert nästan viktigare att fundera på vad de små tittar på och inte hur mycket?!

      Radera
    3. Passar på att kommentera här att vår dotter i tiderna också hade nattskräck och det tog länge innan vi insåg att det hängde ihop med TV/film-tittande. Hon var då ca 2 år gammal. Bl.a. Laban, Mumin och andra ens lite skrämmande program och filmer blev bannlysta hos oss och det hjälpte lite att lindra skräckattackerna. Vissa barn reagerar väldigt starkt. Trots att hon nu är 6 år är vi ännu också uppmärksamma på vad hon ser på och kollar på åldersgränser noga.
      h. Tessa

      Radera
  9. Edward ELSKER Shavn the sheep. Den siste tiden har han også sett litt på på det hverdag, da jeg drikker kaffe og leser nyheter. Spill på ipad derimot gjör vi sjelden. Je vil ha min ipad i fred ha,ha;) men det hadde sikkert ikke värt skadelig for han om han spilte det i blandt. Når han begynner på dagis og om alle de andre diskuterer sånne spill. Får han jo fölge med i utviklingen han også, med begrensninger så klart:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hubbe vill inte titta på tv om jag gör något annat mer spännande, som att dricka kaffe, så hos oss funkar det (tyvärr?) inte som ett sätt för mig att få lite egentid.... Och jag tror nog inte att det är nödvändigt för barn att spela ipad alls. Men inte skadligt heller! Och han kommer garanterat att lära sig innan han börjar skolan. Det är jag säker på!

      Radera
  10. Här ser vi nog på barnkanalen ca. 1timme /per kväll ifall vi är hemma. Men vi sitter nog bredvid dottern och ser på/paddar. På paddan har vi nå djurpekbok som är intressant. Tycker det är ok, eftersom hon leker hela dagarna med kompisar och är ute dagligen. Jag spelade tv-spel som liten och har inte fått några men av det, förutom ett teknikintresse. :)

    SvaraRadera