torsdag 4 september 2014

Strävan efter en enklare vardag

Nu med dagisrumba, jobbdagar och stress hit och dit så tycker jag planering i vardagen blir ännu viktigare. Jag måste ha lite kontroll, annars funkar det inte, jag blir för stressad. Jag har funderat på flera små grejer som man kan göra för att få en smidigare och enklare vardag. 

Vad gör ni hemma hos er för att ekorrhjulet inte skall köra fast?!

En grej jag tänkt testa är storkok på veckoslut inför den kommande veckan. Vet att Maria sysslat med detta och det låter så skönt att slippa laga mat varenda kväll. Lasagne, makaronilåda, soppor och kållåda är rätter jag tänker börja med. Har ni fler tips på bra frysa in/storkoksrätter?!

Att sätta fram kläder till mig och Hubbe redan på kvällen innan är också ett enkelt sätt att minska morgonstressen. Att mäta upp grötpulver i Hubbes tallrik, ladda tebollen och packa dagis- och handväska kvällen innan hjälper också. 

Tvätten känns enklare att hantera genom att jag laddar maskinen innan jag går och lägger mig, jag sätter på tidstimer så maskinen är klar att tömmas på morgonen. Den hinner inte surna när jag sen slänger in den i tumlarn/hänger upp plaggen direkt när jag stiger upp. Sen är det bara att sätta in i skåpen på kvällen. Börjar man med hela rumban tvätt, tummel etc. på kvällen tar det flera timmar och man hinner inte få allt klart innan midnatt, men det här sättet har jag gillat och tycker är smidigt. 

Storstädning och dammsugningen hinns nog bara med på veckosluten. Men småplock gör jag varje kväll. Trettiosekunders regeln är suverän (nåt som tar bara trettio sekunder måste man göra GENAST, får inte lämna det till senare). Då man plockar lite hela tiden så hinner det förhoppningsvis inte heller bli så råddigt att det känns övermäktigt.

Det är de tre små grejerna jag hittills ändrat i våra vardagsvanor för att få till en mer stressfri vardag. Men mera tips tas tacksamt emot av er mer erfarna vardagsrumbare!

Planera mera! Stressa mindre :)

10 kommentarer:

  1. Hm, jag är ganska oorganiserad, så vet inte vad för tips jag kunde komma med förutom att ha kläderna iordning ren kvällen innan. Men annars har vi gjort så att min man fixade morgnarna - dvs jag smög upp ren vid 6, fixade mig iordning och smög iväg till jobbet innan nån annan var vaken. Så åt jag frulle på jobbet. Och eftersom jag var så tidigt på plats, så kunde jag med gott samvete gå tidigare, och då hann jag oftast bra via butiken också, innan dagishämtning. Så ett hett tips är att ena sköter morgonrumban och andra kvällsrumban! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade också lite en tanke på det här, men det sket sej ren första veckan när Maken hade tidiga morgonmöten, bilen gick sönder och min arbetsgivare inte var överpositiv till mitt flexande... Men jag tycker idén är superb och månne vi inte får till nåt liknande så småningom.

      Radera
  2. Vi har också morgon- och kvällspass - jag åker till jobbet tidigt och juristen har allt ansvar för hus och hem och barn på morgnarna, medan jag ansvarar för kvällarna. Ibland byter vi ifall någon har ett tidigt morgonmöte/sent eftermiddagsmöte. Hittills har det funkat bra!

    Matplaneringen tycker jag också att är jobbigast - jag skrev om ungefär samma funderingar som du förra veckan. Vi försöker laga stora satser mat då vi lagar så man inte behöver laga varje dag - hos oss är det vakio med korv-/kött-/fisksoppa, frestelser (halleluja för de där frusna potatis-lök-blandningarna!), höna+grönsaker som lagas tillsammans i ugnen, korvsås, maletköttsås, pasta carbonara och sånt. De dagar vi glömt att planera i förväg kör jag på linjen spaghetti med vad som finns hemma. Ketchup och pesto och körsbärstomater kommer man långt på :)
    Någon vecka snart tror jag vi skall testa matkasse med recept och så om vi dels skulle få lite nya idéer och dels få maten på bordet snabbare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frestelser funkar inte hos oss då nästan hälften inte kan äta potatis! Pasta är även hos oss räddaren i nöden. Och jag väntar med spänning på utvärdering på matkasse!

      Radera
  3. Håller med Linda, precis så har vi också gjort och det har fungerat bra nu i 4 år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det verkar vara ett super system! Få se om vi lyckas få till det vi med :) Maken är dock en riktig zombie på morgnarna så jag är lite oroad hur han skall lyckas få sej själv och Hubbe klara i tid utan min hjälp, haha!

      Radera
  4. Frestelser, makaronilåda, lax/kött/skink/hönssås, ugnslax, svamprisotto, köttbullar, falafel...och där tog ide'erna slut 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Ugnslax och falafel hade jag helt glömt bort. Det skall jag sätta in på menyn för nästa vecka. Nam!

      Radera
  5. Jag tänkte prova på att storshoppa alla basprodukter en gång i veckan online. Citymarket har iaf en tjänst där de kommer rakt hem med uppköpen, och det tycker jag låter myyycket skönt. Kram, Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter smidigt! Men för oss är faktiskt inte handlande något problem, eller inte för mig i alla fall, haha! För det faller på Makens uppgifter, haha!

      Radera