fredag 12 september 2014

Mini-DIY-remppa i köket

Gårdagens promenad hade faktiskt också ett mål. Vi promenerade till närmsta trä-varuhus och där köpte jag några rullar vit dekorplast. Jag skrev tidigare att jag irriterar mej på våra mörka trä-fönsterkarmar. Och att måla är ett alldeles för stort projekt! Men Jonna kommenterade och tipsade om att man kan "tejpa" karmarna med dekorplast, då sen dess har jag haft en tanke på att göra detta. Och igår föll andan på. Det var nog inte så lätt som Jonna påstod i sitt inlägg, tycker jag. För mig tog detta ena fönster nästa tre och en halv timme... Men jag är helt nöjd med resultatet. Det är ingalunda perfekt! Men bättre än det var innan. Hela köket är mer enhetligt och samtidigt ljusare. Bara sex fönster och två dörrar kvar då innna allt är vitt... Suck! Nå sakta men säkert. Och kanske det går snabbare när jag får knorr på tekniken. 
Så här såg det ut före. Tre olika färgers tre.... Lite irriterande för ögat minsann!
Karmar i mörkt, bänk i rosenträ och under köksskåpen ännu en balk av något ljusare. Suck! Såå jag stört mej på detta alltså. 
Lite plast, svett och svordomar senare ser det ut så här! 
Jag är riktigt nöjd! Och att man göra så stor skillnad så här pass enkelt med under 20€ är ju helt fantastiskt!
Jag är ännu lite sugen på att plasta också kakelväggen. Den blåa färgen är inte helt i min smak den heller. Men jag undrar om det blir för mycket vitt?! Och hur månne plasten reagerar då underlaget inte är helt platt?! Hm. Om det blir över plast efter att jag fixat fönstren så tror jag att jag måste testa....

20 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag vet! Är själv också ganska imponerad :)

      Radera
  2. Eller så målar du kaklen med färg som är i meningen för kakel, t.ex. i grått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men sen om det inte blir bra så är de förstörda?! Har hört lite så så om hur bra kakelfärg är...

      Radera
  3. Det ser verkligen mycket fräschare ut nu!! :) Jag skulle nog behålla det blå kaklet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt okej, men inte riktigt min favoritfärg. Tror t.ex grått eller vitt skulle passa bättre in hos oss!

      Radera
  4. Var kan man köpa dekorplast? :) Smidigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte på Bauhaus. Men t.ex. på Etola finns det också!

      Radera
  5. Wow, blev ju superfint! Verkligen ett lyft! Hmm...Sku kanske inte plasta kakelvägg men det finns ju kakelmålfärg ;) Kanske nåt att testa? Vet nämligen att man kan måla med kakelmålfärg badrumskakel så varför inte också kökskakel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag har hört att kakelmålfärg inte är så bra, varken hållbart eller snyggt resultat. Och hur gör man med fogarna?!

      Radera
  6. det finns ju plast som är gjort för att täcka 'gammalt' kakel just i kök! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad då för plast? Låter ju perfekt!

      Radera
  7. Vad fint det blev! :)

    Ett annat alternativ för kakelväggen är en glasskiva vitmålad på baksidan. Fästs direkt på kaklen. Kan måttbeställas färdigtmålad från glasfirmor, och dom fäster den också. Jag har tex. använt Espoon lasi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter också som en bra idé! Du har tydligen alla bra mini-remppa ideer som jag behöver :)

      Radera
  8. Ser snyggt ut! Kaklen kan man måla, jag tror det finns nån speciellsorts målfär just för det. Skydda bara noga ytorna och allt omkring, så borde det gå bra och antagligen lättare än att få tejpen på väggen utan korvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror ändå jag testar om det blir över :) Det går sååå lätt att få bort sen om det inte blir bra.

      Radera
  9. Näyttää hyvältä! Postaa ihmeessä, jos päädyt tuunaamaan kaakeleita myös, uskoisin että se näyttäisi hyvältä ja tässä on oma lehmä ojassa kun haluaisin tehdä saman meidän kylppärissä...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok! Lupaan bloggaa siitä kun se on tehty :)

      Radera
  10. Hei siis onko tuo teippiä vai maalia? Mistä ostit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se on sisustusmuovia! Ostin Bauhasista. Löytyi maali/tapetti osastolta. D-fix merkkinen :)

      Radera