torsdag 18 september 2014

DIY: presentpåse

I eftermiddag skall vi på besök till en av mina vänner. Hon hämtar alltid med sig något trevligt när hon kommer till oss, så jag vill ju inte heller vara sämre. Jag löpte lite gott te och vackra rosor och tänkte att jag sätter dem i en nätt presentpåse. Men i pappershandeln var alla påsar både fula och dyra. Så jag bestämde mig för att pyssla en egen. Det är urenkelt och allt material hade jag hemma. Så här gör du:
Du behöver presentpapper, tejp, snöre eller sidenband, dubbelsidig tejp eller scrapbooktejp (den röda rullgrejen på bilden).
Börja med att vika presentpappret på mitten. Tejpa "sömmen" med dubbelsidig tejp/scrapbook tejp.
Vik upp från ena ändan. Detta blir påsens botten.
Öppna upp och tryck in kanterna så det bildas trianglar i båda ändarna.
Så här! Tryck ordentligt i vikningarna.
Vik in sidorna mot mitten. Låt det överlappa lite och tejpa i sömmen. Jag rullade också lite tejplim där va pilarna visar.
Fäst handtagen med vanlig tejp. Jag använde mig av vanligt paketsnöre. Men t.ex. sidenband skulle också funka fint.
Jag pyntade ännu min påse med en rand stjärn-washitejp. Men det behövs förstås inte.
Fyll påsen med presenter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar