fredag 28 februari 2014

Hus&Hem-listan

Jag hittade en rolig lista hos Jessica som hon lånat av tidningen Hus&Hem. Roligt med en lista som siktar in sig på hem och inredning istället för om en själv!

1. Din första möbel?
Den första möbeln jag själv valde var väl en grå säckstol tror jag. Haha! Inte nåt jag skulle välja idag, men snygg var den.
2. Det här retar jag mig mest på i mitt hem:
Att det blir så snabbt dammigt i trappan och på övre våningen! En dag efter att man dammsugit ligger det redan stora tussar i hörnen. Sjukt irriterande.
3. Ska gästerna ta av sig ytterskorna när de kommer på middag?
Ja! Men man får nog byta till ett par inneskor om man vill. Uteskor vill jag dock inte att folk går med inne.
4. Gardiner eller inga gardiner, och i så fall varför?
Beror på. Kanske helst gardiner. Tycker det ger mer mysigt och ombonat intryck.
5. Vem byter lampa hemma hos dig?
Jag, för jag orkar inte vänta på att det blir gjort annars...
6. Vem borrar upp hyllorna?
Maken! Jag vågar inte borra. Fast jag tror att jag skulle klara det. Jag tror mig vara väldigt händig nämligen. Fast det kan nog hända att det inte stämmer.
Hemma hos oss just nu. Tavlan fick vi i bröllopsgåva av Makens morfar. Jag tycker mycket om den.
7. Vad lämnar du kvar om det börjar brinna?
Det mesta. Det är ändå bara saker som kan köpas nya. Familjen, handväskan och foton skulle jag försöka ta med mig.
8. Vad kommer aldrig över tröskeln?
En sån där läderfötålj med mekanisk fotstöds funktion. Sååå fula! Men säkert sköna.
9. Hur snabbstädar du innan gästerna kommer?
Slänger in alla Hubbes leksaker i leksakskorgen och pappershögar i någon låda eller ett skåp. Drar ett varv med hand-dammsugaren och plockar i köket. Swiffer dustar lite också om jag hinner.
10. Hur många kuddar har du på sängen?
Noll just nu. Det är lättare att bädda sängen så...Däremot har vi typ tio kuddar i soffan!
 11. Hur mycket skulle du betala för en lampa?
Ganska mycket om den är fin och jag är säker på att jag vill ha den länge. Just nu har vi ju inga lampor alls i taket i vardagsrummet vilket stör mig lite om kvällarna då man inte ser så mycket... Som tur börjar det redan bli ljusare.
12. Hur såg ditt första boende ut?
När jag flyttade hemifrån var jag nyss fyllda 19år och vi flyttade ihop med Maken i en liten tvåa på Drumsö. De flesta möblerna fick vi begagnade eller köpte i second hand. Vårt utdragbara matbord från Ikea köpte vi dock då, vi hittade det i fyndhörnan!  Jag tyckte ändå att vi hade det rätt fint och mysigt trots att vi inte hade valt det mesta själv.
13. Vad har du på nattduksbordet?
Philips Wake-up Light, iphonen, En Iittala vitriini i rosa som jag förvarar smycken och öronproppar i, hårband och ofta någon av Hubbes nappar.
Entrén och mitt huuto-fyndade hörnskåp. Innehållet i hörnskåpets vitrindel har inte riktigt kommit på plats ännu. Jag vet helt enkelt inte vad jag vill ha där...
14. Varför bor du där du bor?
För att vi föll för lägenheten då vi var på visning i oktober. Den hade just allt de vi sökte. Läget är bra med tanke på bussförbindelse in till centrum, dagis finns nära, liksom service, familj etc.
15. Vad inspireras du av i inredning?
Pinterest, bloggar och tidningar. Mest Pinterest, där finns allt, så lättillgängligt och gratis!
16. Odlar du?
Inte just nu. Eller jag stack ner en massa lökar i rabatterna på vår lilla gård i november men det räknas väl inte?!
17. Vilket är ditt favoritrum, varför?
Vårt vardagsrum. Det är så ljust och öppet. Här tillbringar vi mest tid och jag gillar stämningen helt enkelt.
I veckan besökte jag och Hubbe Ikea och skaffade en fjärde Bestådel till vår tv-bänk. Mycket mer balans och feng-shui i vardagsrummet nu tycker jag. Dessutom hittade jag den i fyndhörnan så jag fick den på nästan halva priset och färdigt ihopbyggd!

2 kommentarer: