torsdag 18 juli 2013

Matuppdatering

Hur går det med Hubbes ätande, kanske ni undrar!? Det är ju nu drygt två veckor sedan vi introducerade fast mat till Hubbe. Och det går riktigt bra! Eller vissa dagar har han krånglat lite och inte ätit allt, men sedan vi testade med färdig burkmat istället för mina hemlagade pureer så går det strålande! Hubbe uppskattar helt tydligt inte min kokkonst... Den första veckan blev Hubbes mage också väldigt hård av maten men efter att vi börjat ge ett par skedar plommonpure efter maten så fungerar magen bättre. Till näst skall vi testa blomkålspure. Om någon vecka tänkte jag också utöka med en liten portion risgröt eller välling till kvällsmål. Kanske det skulle mätta lilla magen bättre till natten!? 

9 kommentarer:

  1. Ungefär hur mycket ger ni per gång? Vi har bara hållit på i tre dagar så det blir högst några riktigt små skedar. Men Jon verkar gilla mat, fast han inte riktigt ännu förstår vad det hela handlar om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det är svårt med mängd! I början gav vi två isbitar av bataten jag frös ner, men oftast blev lite kvar. Av burkmaten har vi gett så det räcker till tre gånger per burk. Av gröten kokade jag halva receptet dvs på 1 dl vatten och så en stor tesked blåbärspure i. Nu när han hiffat hur han skall göra så äter han glatt allt vi ger så snart måste vi nog öka på portionerna!

      Radera
  2. Gröten som syns i bakgrunden älskar Bouncy. Andra sorter har hon varit lite skeptisk mot, men med några klickar plommonpuré i, funkar även de.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gröten gick hem även hos oss! Jag klickade i lite av blåbörspilttin och det var nog det godaste Hubbe nånsin ätit, han skrek efter mer, haha! Skall testa med plommon i gröten också för bara plommonpure au naturel har inte varit någon hit...

      Radera
  3. Osaltat smör i maten gör den godare, och så går babyn lättare ut "resterna" sedan ;) här glider det så bra så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag lagade blomkålspure igår tillsatt jag lite matolja och iaf hittills fungerar magen fint!

      Radera
  4. Här är det för tillfället bara stängd mun och argsint skrik till nästan allting som erbjuds! Gröt går som tur var ganska bra på kvällen (den som är på bilden är också en favorit här), så det har inte varit någon panik på nätterna.
    Hoppas Hubbe gillar gröt och börjar sova riktigt bra på nätterna!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det bara är en fas och att Viggo snart återfår sin aptit. Kanske det är tandsprickning som gör att det tar ont att äta!? Gröt verkar vara en favorit, så månne inte magen skall hållas mätt hela nätter när vi börjar ge också till kvällen. Tänkte vänta tills vi kommer tillbaka till stan innan jag börjar med nattamningsavvänjning!

      Radera
  5. Om du lagar maten åt honom själv, lägg i lite olja så slipper ni (förhoppningsvis) den hårda magen! De små behöver dessutom extra fett och då är oljan bra. Vi brukar använda vanlig kallpressad rapsolja.

    SvaraRadera