tisdag 19 mars 2013

Bebispyssel

Det har börjat rycka lite i min pysselnerv. Eftersom mina händer mot slutet av graviditeten var konstant domnade  kunde jag inte pyssla något alls. Jag som hade tänkt sticka, virka och sy under mammaledigheten innan bebin kom. Nu börjar dock sakta men säkert händerna bli bättre (helt bra är de nog inte ännu...) och jag har himlade lust att börja pyssla fina ting till Hubbe. Letade lite inspiration på Pinterest och jag hittade en massa fint som inte heller borde vara så svårt att förverkliga.
1. Små flugor passar små gossar. Idén hittad här. 
2. En liten stickad kanin. Hur söt som helst. Mönster från Wisebadger
3. En tråkig vit body kan piffas med ett påsytt ankare. Snyggt tycker jag! Här hittade jag idén.
4. Mobiler kan man göra av lite vad som helst. Till exempel av två pinnar och några sydda segelbåtar. Tyvärr vet jag inte varifrån bilden kommer ursprungligen.
5. En fin virkad skallra. Likannde kan man säkert själv försöka komponera. En bjällra innuti innan man fyller med vadd och den blir komplett. Denna kan köpas färdig för den late härifrån.
6. Små sockor behövs för små kalla bebisfötter. Dessa av garn från Debbie Bliss.
7. Napphållarae skulle vi behöva. De är enkelt att sy själv av fina färdiga band. Idén och instruktioner hur man gör hittade jag här
8. Denna molnmobil är så fin. Och jag tror inte den är speciellt svår att pyssla ihop själv. Originalet kommer från Etsy
9. Att föreviga "Hubbes" fot- och handavtryck är ett måste. Dekorativt blir det dessutom. Kanske dopinbjudningarna kan ha hans fötter på?! Bildkälla.
10. Lindas fina pippikofta skulle jag vilja testa mig på. Fast jag kanske skippar ränderna för att göra det enklare?!
11. Det finns så många fina idéer för mobiler. Denna med luftballonger är också cool. Instruktioner hittas här.
12. Om ett par månader börjar "Hubbe" kanske äta pureer och annan riktig mat och då behövs det hakklappar. Dessa i stjärnmodell är så fina tycker jag. Och jag tror inte det är så svårt att försöka sy en egen variant. Tyvärr hittar jag inte originalkällan!

4 kommentarer:

  1. Mobilen med luftballonger är faktiskt fin. Jag skulle dock aldrig komma på att göra något sådant, jag är helt hopplös på handarbete. Men jag beundrar gärna saker som andra lagat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men om man övar så blir man bättre! Det är ju roligt att pyssla dessutom, även om resultatet inte alltid blir helt som man tänkt sig...

      Radera
  2. Haha! Jag köpte just för ca en månad sen verktygen för att göra den där ballongmobilen (i lite annan färg dock), fast då efter en bild jag hittade på Etsy. Tänk så det kan gå :D Nu måst jag bara få den gjord också...
    Den där ankarbodyn är också jätte söt! Verkar som tillräkligt enkelt pyssel för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Etsy är jättebra källa för pysselinspiration! Och du har ju ännu bra med tid för att pyssla innan bebin kommer :) Visa resultat på bloggen sen :) Enkelt pyssel är bästa pysslet!

      Radera