fredag 24 augusti 2012

Världens godaste skagenröra

Gårdagskvällen var riktigt lyckad. Roligt att prata gamla minnen, uppdatera sig på vad som hänt sen sist och äta gott. Till middagen körde vi knytkalas och alla hämtade riktigt goda lyxiga komponenter som tapas, sparrissallad, rökt sik, pajer och pastasallad. Min andel bestod av skagenröra och jordgubbar. Faktiskt världens bästa skagenröra om man nu får säga sånt själv. Jag har ett recept som jag använt mig av redan en längre tid och det blir alltid så sjukt gott. Testa fast!

Du behöver:
350g räkor, jag använde vanliga upptinade frysta räkor
en burk smetana
1-2 msk majonnäs
en halv kruka klippt färsk dill
en liten liten shalottenlök hackad riktigt fint

Blanda allt i en skål. Klicka röran på ett rostbröd eller på en liten rågknapp. Njut!

Detta är alltså vad som behövs. Räkorna rymdes dock inte med i bilden... Smetana är tusen gånger bättre än gräddfil eftersom skagenröran annars lätt blir för rinnig! Se också till att krama ur all vätska ur räkorna ordentligt.
Rör ihop allt ordentligt. Lite citronpeppar kan man också peppra över om man har lust.
Mums mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar