torsdag 15 mars 2012

Lchf-bröd

Fästmannens pappa har också testat på det här med lchf. Han har dessutom gått all-in och skaffat sig en kokbok  i ämnet. Bläddrade i den efter söndagsmiddagen och skrev upp receptet på de goda fröbröden som han hade bakat. Noll mjöl. Bara ägg, ost, bakpulver och frön. Svängde ihop en halv sats själv ikväll och det var ur enkelt. Väldigt goda är de dessutom. Tyvärr minns jag inte vilken kokbok det var men här är i alla fall receptet:

LCHF-fröbröd ca. 18st.
2ägg
3dl riven ost
1msk majonäs
2msk grynost (det hade jag inte hemma och det verkar nog ha funkat utan också)
1 ½tsk bakpulver
ca. 5dl frön (jag använde mig av solrosfrön, linfrön, pinjenötter och sesamfrön. Pumpafrön skulle jag också gärna ha haft med hittade inte heller det i skåpet!)

Blanda allt i en skål. Platta ut på en plåt och grädda ca. 15 minuter på 225 grader. Ät med ost och smör. I receptet stod det att bröden håller sig ca fem dagar och att de också går utmärkt att frysa. 
Kvällsmål. Mums!

2 kommentarer:

  1. Inte för att jag kör någon diet men det här såg för gott ut för att inte prova!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går absolut att baka detta även om man inte äter enligt lchf! Mycket mumsigt.

      Radera