måndag 12 september 2011

Chili-update

Hur mår chilina nuförtiden undrar ni! Länge sen jag uppdaterade om dem. Jo tack, de mår ypperligt. Den ena av de två plantorna, den som har frukter, har nu röda chilin. Hurra! Däremot är den annars inte så vacker utan bara lång och gänglig med få blad. Den andra plantan är hur buskig och fin som helst, men har inte ännu några frukter, däremot en massa blommor så månne inte nån snart blir en frukt därmed. 

Röd frukt!  Tänker låta den hänga kvar ännu en vecka eller så. Sen borde den nog ännu hålla sig i kylskåp i några veckor.
Den andra plantan är ganska stor och buskig. Men har ingen frukt än.... Men det finns hopp eftersom de finns flera blommor och ännu fler knoppar!
De bortadopterade plantorna mår väl också bra de flesta. Mammas mår bäst. Jag tror det är för att den fått stå utomhus på landet hela sommaren. Den har typ 15 chilifrukter som nästan alla är röda och fler kommer det hela tiden. Jag fick faktiskt tre små chilin i födelsedagspresent och en av dem är redan uppäten i form av thaicurry. Lite starkare än den chilin som köptes från butiken och utan frön inuti. Men riktigt god och bra :)

Filles och Maddes chili har också röda frukter och flera nya blommor på G. Mattes och Emmas planta har jag faktiskt inte så bra koll på... Måste höra mig för. Och Lindas chili dog nästan i somras men mår väl ok nu igen! Min kusins man fick en han med, måste kolla hur den mår! Han är dock van chiliodlare och har odlat själv tidigare så månne inte den mår fint.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar