tisdag 12 april 2011

Fågelkvitter

Jag gav en Wake-up-Light väckarklocka till Fästmannen för några år sedan. Som alarmljud har den bl.a. sött gulligt fågelkvitter. Ni vet så där som det låter om man går i skogen en solig vårdag. Varje morgon vid halv sju börjar det kvittra hos oss. Först med sakta ljudnivå, men sen allt högre. Oftast är det jag som vaknar först och puffar till Fästmannen som sätter på snooze. Fem minuter senare upprepas det hela. Detta har nu lett till att jag fått en betingad reaktion (ni minns väl Pavlovs hundar från psykkan?!) då jag hör fågelkvitter. Jag blir irriterad och sur och vill stänga av oljudet. Även då jag hör riktigt fågelkvitter utomhus. Ganska störande kan jag tala om!

5 kommentarer:

  1. Hej Hanna!
    Jes, nu hittade jag hit:)

    SvaraRadera
  2. Hej Anna! Kiva, välkommen :)

    SvaraRadera
  3. Oj, jag har precis samma problem! Speciellt nu när de riktiga fåglarna börjat kvittra utanför sovrumsfönstret, det går liksom inte att få tyst på dem!

    SvaraRadera
  4. Byt klocka eller ljud. Då kan du småningom börja njuta av fåglarna igen. Ev behövs litet traumabehandling först men det är det säkert värt,

    Kvitt, kvitt

    SvaraRadera
  5. Lilla Mia: Ja exakt! Igår på väg till bussen blev jag sjukt irriterad på dem så som kvittra i buskarna. Gah!
    Anonym: Men det andra alternativa ljudet är nästan ännu värre.

    SvaraRadera