onsdag 5 januari 2011

Dålig vana

Jag har börjat med en dålig vana om morgnarna. De senaste veckorna har jag nämligen börjat utnyttja snooze-funktionen då väckarklockan ringer. Och inte bara en gång, vilket skulle vara acceptabelt.Nej, det blivit fler och fler snooze-klick varje morgon. Idag morse snoozade jag exempelvis fyrtiofem minuter. Så dumt. Tidigare steg jag alltid upp direkt.  Då får effektivast sömn. När man snooze-sover så är det inte samma sak. Bara onödig, lathetssömn. Så denna dåliga vana slutar nu, jag tror att jag blir en piggare gladare morgonmänniska utan snooze. Istället ska jag gå och lägga mig en halv timme tidigare på kvällen och kanske sätta väckarklockan en halvtimme senare på morgonen också. Mycket effektivare och bättre sömn så. Ja, så ska det bli minsann!

(Bild från vi.sualize.us)

2 kommentarer:

  1. Jag brukar ofta sätta tre olika väckningar med en halv timmmes mellanrum - och den sista ska förstås vara då man egentligen ska vakna. Funkar jättefint, för jag ääälskar att somna om och tredje gången mobilen börjar pipa är jag liksom färdig att stiga upp.

    SvaraRadera
  2. Men jag tror liksom att man sover effektivare utan avbrott, så jag sätter hellre väckarklockan senare och stiger sen upp direkt! Idag gick det lite bättre. Snozade i 20 minuter... Och jag försökte gå tidigare och sova, men jag hade druckit en latte under eftermiddagen och koffeinet ville inte låta mig somna före efter 12!

    SvaraRadera