onsdag 23 december 2009

Back in Bangkok

Hejsan!

Tidigt igår morse (kl.5 faktiskt) anlände vår nattbuss från Laos. Lite skönt känns det faktiskt att bara vara en stund. Det är jobbigt att resa ;-) Hahaa...

Laos var ett helt otroligt vackert land, härligt god mat och snälla människor. Rekommenderas! I något skede kommer vi säkert att besöka södra delarna också. Jej!

Efter Luang Prabang tog vi minivan till VangVien. I km var vägen bara drygt 200km men den tar ändå 6 timmar. Vägen slingrar sig nämligen upp och ner längs med serpentinvägar. Höga höga berg, säkert över 2000m ovanför havet, fantastiska utsikter och galen chaufför som t.om. körde om bilar i kurvorna. Stackars Maija blev åksjuk trots åksjukepiller. Hon valde dock ett bra ställe, mitt i en lite by. Alla byns barn kom fram och tittade på oss, skrattade och vinkade. Så söta små trollungar, jag ville ta med mig allihop!

VangVieng var som stad inte någå speciell, men tubingen var helt crazy. Man får alltså en simring och sen körs man upp ett par kilometer längs med floden och där släpper de i en. Längs med floden finns fullt med barer, med gratis shots och billiga buckets och öl. Men också linbanor, gungor och enorma rutchakanor. Flera turister har dött och blivit skadade, men vi var försiktiga och testade de flesta swingarna och rutchkanorna i början. Det var roligt men blev lite kallt mot slutet då solen försvann bakom berget. Att åka buss följande morgon var däremot inte lika roligt för alla....

Eric har satt mer mera bilder in på Picasa så ni kan kolla in allt vad vi varit med om där. Han har samtidigt tömt alla från minneskortet så nu är det jätte jobbigt för mig att flytta över så detta inlägg blir tyvärr utan bilder...

Imorgon är det julafton. Det känns inte alls så! Jag har inte det minstaste julstämning. Igår när jag sku köpa julklappar till Eric så köpte jag istället en massa klänningar (Matilda jag hittade forever 21!!) till mig själv. Typiskt! Jag skyller på den uteblivna julfiilis. Det är svårt utan inspiration. Dessutom var jag i Central World som är Bankoks största shoppingcenter och det var så enormt så jag tappade bort mig hela tiden. Ungefär i yta som Itäkeskus, men i sju våningar... Jag läste nånstans att det har några miljoner kvadratmetrar. Galet!

Igår kväll blev vi så sushisugna att vi åkte till the Mall för att äta sushitrain. Vi passade också på att gå på bio. I 3D! Vi såg Avatar och den var jätte bra. Säkert extra bra för 3D effekternas skull. Nu vill jag aldrig mer se vanlig film, bara 3D.

Ikväll skall vi till Aalto Kitchen och äta finsk julbuffé, hoppas julkänslorna infinner sig då. Jag har dessutom köpt en julklänning att ha på mig så det kanske hjälper till :)

Julafton är lite öppen ännu, eller vi har inget planerat alls. Så det blir säkert bara hängande på sivalai, kanske lite sola, gå ut och äta fried rice på kvällen... Blä! Jag saknar nästan snö och minus tio grader... Bara för en dag i alla fall.

Stressa inte ihjäl nu inför julen (det gäller i synnerhet dig Mamma) och njut av en vit jul!

Många julkramar

1 kommentar:

  1. Jeee, forever 21!!här ha kommi en massa snö, de e typ en halv meter, men ida e de faktist bara typ -1...om de tröstar alls så kan jha berätta att ja int heller har nån julstämning, fast de finns snö o allt, men kanske de blir bättre nu när ja far ti mamma o pappa där de e lite julpyntat!Vi måst höras på Skype imoron i nå skede o önska varandra god jul :)

    Kramar!

    SvaraRadera